Ost- och körsbärs tomatpaj

/ Permalink / 1
 

Kanske inte den snyggaste pajen men ja klockan är som den är och man har inte varit kry innan i helgen..

Men jävligt god var den..:)

Ost- och körsbärs tomatpaj
ca 8 portioner

Pajdeg:
200 g smör
5 dl mjöl
3/4 dl vatten

Fyllning:
2 ägg
1 dl Grädde
1 tsk svartpeppar lite salt och chili peppar
1/2 tsk samba olek
smörklick
1/1 Purjolök skivad
1 vitlöksklyfta, finhackad (hade inte hemma så skippade o hade i lite pulver)
2 msk mjöl
2,5 dl riven ost
ca 6 tomater, i tunna skivor (körsbärs tomater)
2 msk färsk basilika

1. Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda ingredienserna till degen och klä en pajform (22 cm form).
Lägg folie över degen och baka 5 min.
Ta bort folien och baka ytterligare 2 min.
Låt svalna och sätt ner ugnsvärmen till 175 grader.

2. Vispa ihop ägg, mjölk, svartpeppar och tabasco i en skål.
Hetta upp smörklicken i en stekpanna och fräs lök och vitlök tills dess de blivit mjuka, ca 5 min.

3. Blanda ihop purjolöken, 1 dl ost och 2 msk vetemjöl.
Lägg blandningen underst i pajen och lägg tomatskivorna ovanpå.
Strö över hackad basilika och resten av osten.
Häll äggblandningen över.

4. Grädda pajen tills den är fast, ca 50 min.
Låt pajen svalna ca 10 min före servering.

Salladen:
Granatäpple vinäger
Persilja och mynta
Isbergs sallad
Körsbärstomater
Gurka
Fetaost

Tips: Jag hade i lite feta ost på pajen innan jag satte in den i ugnen blir super gott...

 

Blev sallad över i salladskålen bredvid, så var smart och stekte lita bacon så blev det plötsligt en annan sallad..:)
Har man tills imorgon...
Kanske slänga i lite rödlök imorgon får se.. 

#1 - - pixi-jo:

paj e galet gott

Till top